قرارگاه شهید احمدی روشن

قرارگاه شهید احمدی روشن

این وبلاگ جهت بازتاب اخبار و فعالیت های کارگروه های قرارگاه شهید احمدی روشن در معاونت علمی سازمان بسیج دانشجویی ساخته شده است تا انشاءالله در آینده نزدیک از سایت این مرکز رونمایی شود.

الیاس نادران؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو» درباره مزایایی که عملیاتی کردن «پیمان پولی دوجانبه» برای کشورمان در شرایط تحریم دارد، اظهار داشت: یکی از مزایایی که «پیمان پولی دوجانبه» برای کشورها دارد این است که آن‌ها را از تحت سیطره و اقتدار بودن پول‌هایی همچون دلار و یورو که جنبه بین‌المللی پیدا کرده‌اند، آزاد می‌کند.
وی افزود: با وجود تمام نکات مثبتی که این طرح دارد، لازمه انجام آن این است که وضعیت پولی کشورهایی که می‌خواهند این پیمان را عملیاتی کنند، به لحاظ اعتبار مبادلات منطقه‌ای در وضعیت متعادلی قرار داشته باشد. یعنی وضعیتی مشابه داشته باشند چرا که به دلیل احتمال زیان برای یکی از طرفین قرارداد در وضعیتی به غیر از این، آن کشور حاضر نخواهد بود این پیمان را عملیاتی کند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان مزایای این طرح برای ایران در زمان تحریم‌ها ادامه داد:  اگر این فرصت برای ایران به وجود بیاید که با حفظ منافع ملی، پیمان‌های دوجانبه و یا چند جانبه با کشورهایی که طرف قراردادش هسنتند منعقد کند، البته به گونه‌ای که به هیچ عنوان در مبادلات تجاری خود متحمل ضرر و زیان نشود، به راحتی از زیر سلطه دلار و یورو یعنی امریکا و دیگر کشورهای غربی که از اهرم فشار تحریم بر علیه مردم ما استفاده می‌کنند خارج شود که طبیعتا این کار به نفع کشورمان خواهد بود.

از دولت بپرسید چرا کاری نمی‌کند
وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود مزایا و تجربیات مثبت دیگر کشورها، در کشور ما ایران که بیش از همه درگیر تحریم بوده است، تاکنون پرداخت به موضوع «پیمان‌های پولی دوجانبه» مغفول مانده، اظهار داشت: این سوال را باید از دولتمردان و شخص رئیس‌جمهور بپرسید چرا که انجام پیمان‌های پولی نیازی به مصوبه‌های مجلس ندارد و تنها نیاز است که دولت اقدامات اجرایی را انجام دهد.
نادران تصریح کرد: متاسفانه من تاکنون در مجلس مورد خاصی را مشاهده نکردم که تلاشی برای الزام دولت به اجرا و عملیاتی کردن «پیمان پولی دوجانبه» انجام شده باشد.

  • محمدعلی سافلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی