قرارگاه شهید احمدی روشن

قرارگاه شهید احمدی روشن

این وبلاگ جهت بازتاب اخبار و فعالیت های کارگروه های قرارگاه شهید احمدی روشن در معاونت علمی سازمان بسیج دانشجویی ساخته شده است تا انشاءالله در آینده نزدیک از سایت این مرکز رونمایی شود.

لزوم حمایت دولت از تولید گندم و اقتصادی کردن آن در کشور

محمدعلی سافلی | يكشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۱۹ ب.ظ

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با صدور نامه‌ای خطاب به زرگران، دبیر انجمن صنایع غذایی ضمن اشاره به اهمیت کالاهای اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور، اعلام کرد: گندم راهبردی‌ترین غذای اساسی و قوت غالب مردم ایران است و وابستگی در تأمین این محصول استراتژیک، باعث به خطر افتادن امنیت ملی کشور می‌شود. از این جهت دولت باید با اتخاد سیاست‌های حمایتی از گندم و اقتصادی کردن تولید آن در کشور بپردازد.

متن این نامه به شرح ذیل است.

جناب آقای زرگران

دبیر کل محترم کانون انجمن‌های صنایع غذایی

با سلام؛

احتراما پیرو اظهارنظر جنابعالی در  حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به تاریخ 28 تیرماه 93  مبنی بر اینکه  «قیمت خرید تضمینی گندم در ایران یک‌هزار و 50 تومان است که نسبت به قیمت جهانی گندم که 740 تومان است (با  احتساب دلار 2 هزار و 900 تومان) به ازای هر کیلوگرم کشور300  تومان متحمل زیان می‌شود.

در همین رابطه مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی شریف  موارد زیر را متذکر می‌شود:

1-همانطور که مستحضرید قیمت جهانی گندم بین 25 تا 35 سِنت در سال گذشته در حال نوسان بود که متاسفانه در اظهار نظر شما تنها به کران پایین قیمت گندم اشاره شده است. در ضمن بهتر می‌دانید که گندم با  قیمت جهانی وارد کشور نمی‌شود بلکه باید هزینه حمل و نقل را هم به آن اضافه کرد.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران متوسط قیمت وارد شده گندم به کشور 37 سِنت در سال 92 گزارش شده که با احتساب دلار 2 هزار و 900 تومان قیمت هر کیلو گندم وارداتی به کشور یک‌هزار و 70 تومان محاسبه می‌شود که 20 تومان از خرید تضمینی گندم گران‌تر است.

2- نکته حائز اهمیت دیگر راهبردی بودن تولید غلات به ویژه گندم در کشور است، تولید گندم با وجود حاشیه سود کم و صرفه اقتصادی اندک ولی به دلیل راهبردی بودن برای تمامی کشور‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، به نحوی که بسیاری از کشورها بیشتر از نیاز خود گندم تولید می‌کنند در حالی که می‌توانند منابع و توان خود را صرف تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر کنند.

در نمودار زیر ضریب خودکفایی چند کشور قابل مشاهده است، همانطور که ملاحظه می‌کنید تولید گندم بسیار بیشتر از نیاز کشور‌های مورد ذکر است.

.

3- نکته مهمتری که باید به آن توجه کرد حمایت سایر کشور‌ها از بخش کشاورزی و به ویژه غذاهای اساسی جهت تأمین امنیت غذایی است؛ به نحوی که کشور‌های اتحادیه اروپا سهم قابل توجهی از تولید ناخالص کشاورزی خود را به صورت یارانه به کشاورزان پرداخت میکنند که باعث کاهش قیمت‌ محصولات کشاورزی می‌شود و آنها را در بازار جهانی رقابت پذیر می‌کنند.

برای نمونه کشور فرانسه 35 درصد ارزش افزوده تولیدات هر بهره‌بردار را به طور یارانه در اختیار کشاورزی می‌گذارد. مسلماً این محصول با قیمتی ارزان‌تر وارد بازار جهانی خواهد شد و با هدف ضربه به تولید داخلی کشورها بازار جوامع هدف را به تسخیر خود در می‌آورد. سوال این است که با وجود پرداخت یارانه سایر کشور‌ها در زمینه غذاهای اساسی چگونه شما اظهار می‌کنید که حمایت از تولید گندم در کشور حذف شود؟

4- علاوه بر موارد مطرح شده باید توجه کرد که گندم راهبردی‌ترین غذای اساسی و قوت غالب مردم ایران است و وابستگی در تأمین این محصول استراتژیک، باعث به خطر افتادن امنیت ملی کشور می‌شود. از این جهت دولت باید با اتخاد سیاست‌های حمایتی از گندم و اقتصادی کردن تولید آن در کشور بپردازد.

در شرایطی که طبق آمار بانک مرکزی شاخص بهای تولید کننده (شاخص مناسب برای بررسی تورم نهاده‌های تولید) در سال زراعی گذشته برای تولید گندم 48 درصد گزارش شده است، افزایش قیمت 28 درصدی از800 تومان به یک‌هزار و 50 تومان را نه تنها حمایت از تولید گندم نمی‌توان نامید بلکه با قیمت موجود، گندم کاران مظلوم این مرز و بوم در تنگناهای اقتصادی بیشتر قرار می‌گیرند.

5- انتظار دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف از دبیر کانون انجمن صنایع غذایی این است که توجه ویژه‌ای به مسائل مربوط به امنیت غذایی و امنیت ملی کشور داشته باشد و در تمام موضع‌گیری‌های خود مصلحت ملت و کشور را لحاظ کند ، امید است که تذکرات و نکات مطرح شده مفید واقع شود.

 

  • محمدعلی سافلی

نظرات  (۴)

سایتتون اصلا خوب نیست
چون خیلی عالیه
my people in the house, can will call this unmnmloypeet again?. a thief is a thief, these are the kind of people when they get employ, they will loot the whole treasury. we have many of them in government.
  • auto insurance Niceville FL
  • Én is a "semmire nincs idÅ‘m" korszakomat élem sajnos, épp családi napközit hajkuràszok Huncutpòkimnak. Na ez is megérne egy posztot...:)Szerencsére még épp idejében néztem be, vmit összehozok èn is. Maj 21 vagy jún 1 végül a hatàridÅ‘??
  • http://www.coinsforfree.info/
  • no do tebe se rýpat musí preventivnÄ›,Å¡ak víš....k cíše aÅ¥ se vyjádří Å¡estkový lezci, nedávno sem to lezl a dle mÄ› to odpovídalo....co takové vrakoviÅ¡tÄ›,nebo signum,sice sem je nelez, ale dyž sem v jedné z nich vidÄ›l KolouÅ¡e a navíc, to brala jako quest, tak je to na pováženou a pokud vím, tak tÅ™eba ÄŒihy mÄ›l problém zase se signem, tak jak je to u nich? nebo ty starší A0 ve žlíbku? a co ten šípkový princ? jinak u te neznámé, sem lezl jen tu přímou varintu a ta je tak za 6? ten originál doprava nevím....asu

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی